Varför valde hon att springa maraton vid 70 års ålder?

Juveleraren Judith Arnell sprang åtta maratonlopp på 18 månader efter att ha börjat springa vid 70 års ålder. Hon gjorde det för att stödja Leukemia and Lymphoma Society efter att hennes dotter Andrea diagnosticerades med icke-Hodgkins lymfom. Arnell älskar löpning och tror att vem som helst kan uppnå vad de sätter sitt sinne till.

Arnell började sin karriär som juvelerare i Chicago och öppnade sin egen butik på Michigan Avenue 1976. Nu äger hon och driver Judith Arnell Jewelers i Portland, Oregon, på 14:e våningen i en kontorsbyggnad med utsikt över Mount St. Helens och staden. Hennes dotter Andrea är chef för den verksamheten i Chicago.

Vad driver dig att fortsätta arbeta trots din ålder?
Många frågar mig varför jag inte går i pension, men varför skulle jag göra det? Jag älskar det jag gör. Jag brinner för branschen och älskar ädelstenarna. Jag fortsätter arbeta för att jag kan inte tänka mig att inte göra det.

Hur har flytten från en vanlig butikslokal i portlands Pearl-distrikt till 14:e våningen i en kontorsbyggnad förändrat ditt sätt att driva verksamheten?
Nu tar vi bara emot kunder med tidsbokning. Både jag och mina kunder tycker om det. När kunderna kommer till mig kan jag ge dem min fulla uppmärksamhet. Vi har inte längre kunder som bara går förbi butiken. Nackdelen är att jag har en stor lagerhållning och att kunderna oftast kommer in för att beställa specialanpassade smycken. Det är svårt att sätta en prislapp på dessa smycken för e-handel eftersom varje smycke är unikt och behöver förklaras närmare. Vi visar exempel på vår hemsida och genomför själva affären med hjälp av Zoom-samtal eller genom att kunderna besöker oss personligen.

Var kommer din inspiration till smyckesdesign ifrån?
Jag börjar oftast med att köpa stenarna först. Jag studerar stenen och tänker på den. Varje infattning måste förstärka stenen. Stenen är det viktigaste. Ibland vaknar jag mitt i natten och tänker på en design och sedan sätter jag igång med att förverkliga den. Jag går på mässor och håller mig uppdaterad om vad som är viktigt inom branschen. Jag läser smyckesmagasin för att se vilken riktning designers tar. Jag vill vara modern, men min stil är mer klassisk. Jag är inte intresserad av de galna och konstnärliga sakerna. Under tidigt 2000-tal var alla intresserade av gamla diamantklippta förlovningsringar och jag har samlat på mig några sådana smycken.

Vad är hemligheten bakom dina positiva recensioner och testimonials?
Min butik är inte som alla andra. Jag spenderar en till två timmar med varje kund för att se till att de får precis det de behöver. Många säger till mig: “Jag har besökt 4 olika juvelerare tidigare och jag kände bara inte rätt. Du har fått mig att känna mig bekväm och jag är jättenöjd.” När jag hade butiken på gatunivå med fler anställda märkte jag att de inte alltid hade samma passion som jag hade. Det höll mig vaken på nätterna. Oavsett om det handlar om en liten eller stor köp behöver det speciell uppmärksamhet. Min personal var ibland för angelägen att göra en försäljning, de var bara där för lönen. Men jag var där för kärleken till branschen.

Har det varit naturligt för dig att sälja specialanpassade smycken?
Jag är väldigt utåtriktad och jag har inga problem med att stanna folk på gatan och prata med dem. Mina föräldrar lärde mig vikten av relationer och att varje person är viktig. Det har varit så jag har varit hela mitt liv. Jag tror innerligt på det. Jag vill göra människor nöjda, och det märks.

En FAQ-sektion baserad på de huvudsakliga ämnena och informationen som presenteras i artikeln:

Q: Varför sprang Judith Arnell åtta maratonlopp på 18 månader?
A: Hon gjorde det för att stödja Leukemia and Lymphoma Society efter att hennes dotter Andrea diagnosticerades med icke-Hodgkins lymfom.

Q: Vad är Judith Arnell’s yrkesbakgrund?
A: Hon började sin karriär som juvelerare i Chicago och äger nu sin egen butik, Judith Arnell Jewelers, i Portland, Oregon.

Q: Vad motiverar Judith Arnell att fortsätta arbeta trots sin ålder?
A: Hon älskar sitt arbete och brinner för branschen och ädelstenar. Hon kan inte föreställa sig att sluta arbeta.

Q: Hur har verksamhetens flytt påverkat Judith Arnell’s sätt att driva verksamheten?
A: De tar nu bara emot kunder med tidsbokningar, vilket ger möjlighet att ge varje kund full uppmärksamhet. De visar exempel på specialanpassade smycken på sin hemsida och genomför affärer via Zoom-samtal eller genom att kunderna besöker butiken personligen.

Q: Var får Judith Arnell inspiration till smyckesdesign ifrån?
A: Hon börjar oftast med att köpa stenarna först och studerar dem noggrant. Hon håller sig också uppdaterad om trender inom branschen genom att besöka mässor och läsa smyckesmagasin.

Q: Vad är hemligheten bakom Judith Arnell’s positiva recensioner och testimonials?
A: Hon spenderar mycket tid med varje kund för att se till att de får precis vad de behöver. Kunder känner sig bekväma och nöjda med hennes personliga uppmärksamhet och passion för branschen.

Q: Har det varit naturligt för Judith Arnell att sälja specialanpassade smycken?
A: Ja, hon är utåtriktad och har inga problem med att skapa relationer med människor. Hon tror på vikten av relationer och att varje person är viktig, vilket har präglat hela hennes liv.

Definitioner för viktiga termer och jargong som används i artikeln:

– Icke-Hodgkins lymfom: En typ av cancer som påverkar lymfsystemet.
– Pearl-distrikt: Ett område i Portland, Oregon, känt för sina konst- och shoppingmöjligheter.
– Utsikt över Mount St. Helens: Att ha en utsikt över Mount St. Helens betyder att man har möjlighet att se berget Mount St. Helens från sin plats.
– Lagerhållning: Att ha en stor mängd smycken i lager för försäljning.
– E-handel: Att bedriva handel och försäljning via internet och online-plattformar.
– Infattning: Processen att placera en ädelsten i en smyckesdesign och fästa den på plats.

Föreslagna relaterade länkar till huvuddomänen (inte undersidor):

juditharnell.com: Huvuddomänen för Judith Arnell Jewelers, där man kan hitta mer information om butiken och deras tjänster.