Ung företagare skapar framgångsrik afrikansk smyckes- och hudvårdsserie

Zainabou Thiam har på två år utvecklat sitt sortiment och byggt sitt varumärke för att kunna expandera sitt företag och nå en större publik.

Det imponerande är att hon ännu inte har tagit studenten.

Den artonåriga invånaren i Woonsocket var en sophomore på Cumberland High School när hon grundade Sunu Body, ett onlineföretag som säljer autentiska afrikanska smycken och hudvårdsprodukter. I februari 2022 kom hennes mamma tillbaka från en resa till Senegal med midjeband – traditionella afrikanska smycken som bärs runt midjan – till Zainabou och hennes vänner. Zainabou lyckades sälja några av seten genom sociala medier och bad sin mamma att köpa fler varor på sin nästa resa. I juni samma år skapade hon ett Shopify-konto och började delta på lokala marknader som försäljare.

“Jag tror att jag tjänade nästan 200 dollar första dagen”, säger hon. “Då arbetade jag med ett minimilön på 11,50 dollar i timmen. Det skulle ta en vecka för mig att tjäna 200 dollar, så att kunna göra det på en dag, tänkte jag ‘Åh herregud, jag kan inte gå tillbaka till att arbeta. Jag måste fortsätta med det här.'”

Idag går Zainabou sista året på Met School i Providence, där hon är inskriven i skolans Center for Innovation and Entrepreneurship. Hon tycker om att lära sig tillsammans med andra unga entreprenörer och delta i lokala och nationella entreprenad-tävlingar med hjälp av sina mentorer. Förra året vann hon New England-finalen i Network for Teaching Entrepreneurship Youth Entrepreneurship Challenge och kom på tredje plats i Lieutenant Governor’s Entrepreneurship Challenge. Hon kom också först i sin skolas entreprenad-tävling samt SkillsUSA RI Championship.

“För första gången gav de mig möjlighet att följa mina intressen, något jag aldrig hade haft tidigare” säger hon om sin high school.

Företagets produkter sträcker sig från smycken, som pärlarmband, fotkedjor och midjeband, till hudvårdsprodukter. Afrikanska badsvampar – traditionella nätade badsvampar kända som “sapo” i Senegal – är hennes bäst säljande produkt, tätt följt av afrikansk svart tvål. Zainabou säger att de flesta av hennes kunder är medlemmar av den afrikanska diasporan som använder hennes produkter för att koppla upp sig till sin kultur. Hennes egna föräldrar emigrerade från Senegal på 1980- och 90-talet.

“Som första generation har jag själv känt en längtan efter hemlandet. Så de här produkterna har verkligen förmågan att koppla upp oss till en del av oss själva”, säger hon.

Förutom att koppla samman henne med sina rötter har företagsföretaget också utvidgat hennes vyer. Förra året reste hon till Palm Springs, Kalifornien, för att delta i Ernst and Young’s Strategic Growth Forum och adressera publiken som företagets Youth Entrepreneur of the Year för New England. Hon har också hållit tal både lokalt och internationellt med andra unga entreprenörer och planerar att fortsätta hålla workshops för tonåringar som är intresserade av entreprenörskap som en del av sitt avslutningsprojekt.

“Det handlar inte bara om att jag lyckas. Det handlar om oss alla – att kunna bygga upp generationers rikedom i våra samhällen samt att ge oss möjligheten att se oss själva på en högre plats”, säger hon.

“Sunu” betyder “vår” på hennes familjs modersmål Wolof, en fras som enligt Zainabou talar för inklusiviteten i hennes företag. Inför sin studentexamen överväger hon olika alternativ för handelshögskolan och planerar att utvidga företaget och lägga till fler produkter som sheasmör. På sikt hoppas hon nå sexsiffrig försäljning och anställa konstnärer i Senegal på heltid istället för att endast kontraktera för produkter. Hon planerar också att fortsätta sitt arbete med att utbilda andra svarta kvinnliga entreprenörer. Även om hon känner sig stöttad av andra svarta kvinnliga företagare i Rhode Island, säger hon att dessa förebilder inte sträcker sig hela vägen upp i näringslivet.

“Jag har omgett mig med andra svarta kvinnligt ägda småföretag och de är så stöttande, men i stora företag ser jag dem inte”, säger hon. “Mitt första år som entreprenör var skrämmande, men jag hade så många mentorer och kvinnor som höll min hand och gav mig försäkring om att allt skulle bli bra. Och jag vill fortsätta med det. Jag vill inte förlora de banden. Jag hoppas verkligen att det finns plats för oss när vi växer.”

För att lära dig mer om Sunu Body eller för att köpa produkter, besök sunubody.com. För de som föredrar att handla personligen, kommer Zainabou att ha produkter till salu på en marknadsplats på Providence College den 24 februari från klockan 18.00 till 20.00.

Här är en FAQ-sektion baserad på de huvudsakliga ämnena och informationen som presenteras i artikeln:

Frågor och svar:
1. Vad är Sunu Body?
Sunu Body är ett onlineföretag som säljer autentiska afrikanska smycken och hudvårdsprodukter.

2. Vem grundade Sunu Body?
Sunu Body grundades av Zainabou Thiam, en artonårig invånare i Woonsocket.

3. Vad är Zainabous affärsidé?
Zainabou säljer autentiska afrikanska smycken och hudvårdsprodukter genom sitt företag Sunu Body.

4. Vilka produkter erbjuder Sunu Body?
Sunu Body erbjuder produkter som pärlarmband, fotkedjor, midjeband, afrikanska badsvampar och afrikansk svart tvål.

5. Vilken är Sunu Body’s bäst säljande produkt?
Enligt Zainabou är afrikanska badsvampar och afrikansk svart tvål de bäst säljande produkterna.

6. Varför är Sunu Body viktigt för kunderna?
Kunderna, främst medlemmar av den afrikanska diasporan, använder Sunu Bodys produkter för att koppla upp sig till sin kultur och sina rötter.

7. Vilka utmärkelser har Zainabou fått för sitt entreprenörskap?
Zainabou har vunnit New England-finalen i Network for Teaching Entrepreneurship Youth Entrepreneurship Challenge och kommit på tredje plats i Lieutenant Governor’s Entrepreneurship Challenge.

8. Vad betyder “Sunu”?
“Sunu” betyder “vår” på Zainabous familjs modersmål Wolof.

9. Vad är Zainabous framtidsplaner för Sunu Body?
Zainabou planerar att utvidga företaget och lägga till fler produkter som sheasmör. Hon hoppas också nå sexsiffrig försäljning och anställa konstnärer i Senegal på heltid. Hon planerar även att fortsätta sitt arbete med att utbilda andra svarta kvinnliga entreprenörer.

10. Var kan man lära sig mer om Sunu Body och köpa produkter?
För att lära dig mer om Sunu Body eller köpa produkter, besök sunubody.com.

Länkar:
sunubody.com
Providence College (huvuddomän)