Taylor Swifts Superstjärnehalsduk ökar försäljningen av svenska varumärket

En smyckesföretag som ägs av två tidigare soldater i Armén har sett sin försäljning öka med 2 000% sedan Taylor Swift kramade sin NFL-pojkvän, Travis Kelce, och bar en av deras diamanttennisarmband.

Swift kramade Kelce efter att Kansas City Chiefs vann American Football Conference Championship förra veckan, vilket skickade dem till Super Bowl. Bilder på de två som ler och kramar varandra på planen har blivit en sensation online, med Swifts diamantarmband bara några centimeter från deras ansikten.

Armbandet tillverkades av Wove, en online-smyckesbutik grundad och drivs av veteraner från Armén, Andrew Wolgemuth och Brian Elliott.

Kelce, den tidigare soldaten, beställde det som en julklapp till sångerskan, via en kontakt med en annan idrottsman företaget samarbetar med.

Företaget hoppades att Swift skulle bära armbandet, säger Wolgemuth, men de var tvungna att vänta på den nu berömda kramen för att få en “osedd foto av armbandet och vi var helt extatiska”.

Från Afghanistan till Super Bowl

Att se deras armband på megastjärnans handled är en lång väg från Woves uppkomst som en dagdröm mellan striderna i Afghanistan.

“Idén för Wove kom när vi var utplacerade i Afghanistan och hade några killar som letade efter att förlova sig. De ville kunna köpa en ring medan de var utplacerade och kliva av planet när de återvände från utlandstjänst och gå ner på knä”, säger Wolgemuth.

“Problemet blev: hur få man en förlovningsring till Afghanistan?”

Wolgemuth och Elliott träffades som klasskamrater på US Military Academy vid West Point, där båda till slut lyckades bli utvalda till att gå med i den selektiva 75: e Ranger Regiment efter examen. Wolgemuth tjänade sex år som infanteriofficer och blev utplacerad i Afghanistan två gånger och en gång i Östeuropa. Brian tjänade också sex år med utplaceringar i Afghanistan och Syrien.

Men innan Armén var smycken Wolgemuths familjeföretag. Han växte upp i Lancaster, Pennsylvania – bara 30 mil från Swifts hemstad Reading – Wolgemuths föräldrar ägde sin egen smyckesbutik. De två männen samarbetade med sina föräldrars kontakter för att starta Wove Made.

Företaget är stolta över att anställa en arbetsstyrka där 50% är veteraner eller har anknytning till veteraner, som äkta makar, som guldsmedar och säljare. Den nuvarande VD:n Simone Kendle var en militärbrat.

“Många varumärken som hävdar att de är ’tillverkade i USA’ kommer att göra 90% av tillverkningen utomlands och jag sätter en diamant i bandet och säger ’tillverkad i Amerika'”, säger han. “Så är det inte med våra smycken. De är tillverkade 100% här i USA, från början till slut”.

Förbunden av en professionell golfare

Swifts armband började med ett samarbete företaget har med professionell golfare Michelle Wie West, som gick i pension förra året. West är vän med Kelce, säger Wolgemuth.

Fotbollsstjärnan ville designa ett vänskapsarmband till Swift – som han berömt har dejtat under större delen av fotbollssäsongen 2023 – så han träffade en av Wove Mades designers och kom på idén för TNT, eller Travis and Swift. Han beställde en till sångerskan och en till sig själv.

“Han ville ha det till jul”, säger Wolgemuth. “Vi är inte 100% säkra, men vi tror att det var en julklapp till Taylor.”

Swift är kanske den mest kända sångerskan i sin generation, och hennes närvaro på Kelces fotbollsmatcher i år har läckt över i märkliga konspirationsteorier online om varför hon är där. Nästan varje del av hennes liv hålls konstant under uppsikt av fans och kritiker – en företeelse som Wolgemuth säger har påverkat Wove den senaste veckan.

Sedan armbandet fanns i centrum för Kelce och Swifts efter-matchkram har försäljningen ökat med 2 000% och webbtrafiken med 4 000%, säger han.

Anpassningsprocess

Wolgemuth säger att Woves mål är att göra anpassade smycken tillgängliga för en bred publik, men särskilt för militärpersonal. Kunderna – oavsett om de planerar en förlovning från en FOB i Afghanistan eller någonstans närmare – träffar en designare från företaget via videosamtal, där de utvecklar en skiss eller baserar en design på en modell. Företaget skriver ut en modell i vax och använder den för att producera en replikaring i silver, gult eller vitt guld.

Med en cubik zirkon i stället för en diamant skickar företaget replikan till köparen – även om de är utplacerade.

“Om det finns en APO-adress kan vi skicka en kopia”, säger han.

Företaget tar 300 dollar för den initiala replikan, vilket dras av från slutpriset för ringen.

Onlineföretag som producerar “anpassade” smycken har ökat på senare år, men Wolgemuth tror att Wove Made är ett av de få som koncentrerar sig på en militär publik. Företaget säljer också genom AAFES.

“Jag tror inte att det finns ett annat företag där ute som är mer vänligt inställt mot veteraner eller militären än Wove. Jag vet helt enkelt inte hur det skulle kunna vara”, säger Wolgemuth. “Jag tror att det finns en nivå av äkthet som verkligen resonerar med många människor”.

Vanliga frågor (FAQ)

1. Vad är Wove och vilket är deras smyckesföretag?
Wove är en online-smyckesbutik som ägs av två tidigare soldater i Armén, Andrew Wolgemuth och Brian Elliott. Företaget tillverkar och säljer anpassade smycken, särskilt för militärpersonal och veteraner.

2. Vad hände med Taylor Swift och Travis Kelce?
Taylor Swift kramade Travis Kelce efter att hans lag, Kansas City Chiefs, vann American Football Conference Championship och gick vidare till Super Bowl. Detta resulterade i en ökning av försäljningen för Wove, eftersom Swift bar ett diamanttennisarmband från företaget under kramen.

3. Hur var Wove relaterad till Taylor Swifts armband?
Travis Kelce, som tidigare var soldat och är en vän till golfspelaren Michelle Wie West, designade ett vänskapsarmband för Swift i samarbete med Wove. Armbandet kallas “TNT” (Travis and Swift) och Kelce beställde en till Swift som en julklapp.

4. Vilka är grundarna av Wove och vad är deras bakgrund?
Andrew Wolgemuth och Brian Elliott, båda tidigare soldater i Armén, är grundarna av Wove. De träffades som klasskamrater på US Military Academy vid West Point och blev utvalda till att gå med i 75:e Ranger Regiment. Innan de startade Wove, var smycken en del av Wolgemuths familjeföretag.

5. Varför är Wove stolt över att anställa veteraner?
Wove strävar efter att ge möjligheter till veteraner genom att anställa dem som guldsmedar och säljare. Företaget har en arbetsstyrka där 50% är veteraner eller har anknytning till veteraner. Detta är en del av deras engagemang för att stödja den militära gemenskapen och ge äkta amerikanska smycken.

Definitioner

– Super Bowl: Årlig mästerskapsmatch för National Football League (NFL) i USA.
– Diamanttennisarmband: Ett armband prytt med en rad sammanlänkade diamanter.
– Veteraner: Personer som tidigare har varit medlemmar i de väpnade styrkorna.
– Guldsmedar: Personer som arbetar med att smida och tillverka smycken av ädelmetaller.
– APO-adress: En adress som används av den amerikanska militären för att skicka post till personalen utomlands.

Relaterade länkar
Wove