Marina Bulgari, en medlem av den berömda italienska smyckesfamiljen, har gått bort i en ålder av 93 år. Hon var barnbarn till Sotirio Bulgari, den grekiska silversmeden som grundade det berömda romerska juvelerarföretaget 1884. Marina hade tidigare varit medgrundare och VD för Bulgari innan hon lämnade för att starta sitt eget oberoende varumärke, Marina B., år 1978.

Hennes kollektioner var kända för sina färgglada, djärva och feminina design och hade Marella Agnelli och Sophia Loren som trogna kunder. Marina Bulgari var en visionär och modig kvinna som har kunnat förnya smyckesvärlden i komplexa historiska tider. Hennes djärvhet och passion har gjort henne till en unik och enastående designer.

År 1980 utvecklade Marina en ny teknik genom att skapa släta triangulära ädelstenar med avrundade kanter – former som kallades Kastanjen. Bland hennes signaturdesigner skapade hon även smycken genom att tråda pärlor utan att borra dem.

Hon öppnade sin butik på Madison Avenue i New York 1986 och byggde upp en solid marknad i USA. År 1993 flyttade hon till Montecarlo där hon drev sitt företag fram till 1996. Senare på 90-talet såldes Marina B. till privata investerare och Bulgari fortsatte vara rådgivare i flera år innan hon gick i pension. Varumärket bytte ägare igen år 2012, då Paul Lubetsky, en investerare och VD för Windsor Jewelers, tog kontroll över Marina B.

År 2017 fick Marina B. en ny huvudägare i Guy Bedarida, den tidigare kreativa direktören för John Hardy. Samma år startade också hennes brorson Giorgio Bulgari sitt eget företag, Giorgio B.

Marina Bulgari lämnar efter sig ett ovärderligt arv inom smyckesdesign och kommer alltid att vara en oumbärlig medlem i Bulgari-familjen. Hennes unika kreativitet och passion kommer att fortsätta inspirera kommande generationer.

FAQ:

1. Vem var Marina Bulgari?
Marina Bulgari var medlem av den berömda italienska smyckesfamiljen Bulgari och var barnbarn till företagets grundare, Sotirio Bulgari. Hon var en visionär och modig designer som spelade en betydande roll för att förnya smyckesvärlden.

2. Vad var Marina Bulgari känd för?
Marina Bulgari var känd för sina färgglada, djärva och feminina smyckesdesigner. Hon var en pionjär inom smyckesindustrin och uppmärksammades särskilt för att ha skapat tekniker som släta triangulära ädelstenar med avrundade kanter och att tråda pärlor utan att borra dem.

3. När startade Marina B. sitt eget varumärke?
Marina B. grundades år 1978 efter att Marina Bulgari hade lämnat Bulgari-företaget, där hon tidigare hade varit medgrundare och VD.

4. Var öppnade Marina B. sin butik?
Marina B. öppnade sin butik på Madison Avenue i New York år 1986.

5. Vilken betydelse hade Marina B. på marknaden?
Marina B. byggde upp en solid marknad i USA och blev framgångsrik med sina smycken.

6. Vad hände med Marina B. efter att hon sålde sitt företag år 1993?
Marina B. såldes till privata investerare och Marina Bulgari fortsatte vara rådgivare för företaget under flera år innan hon gick i pension. År 2012 tog Paul Lubetsky kontroll över Marina B. som investerare och VD för Windsor Jewelers.

7. Vem blev Marina B:s nya ägare år 2017?
År 2017 blev Guy Bedarida, tidigare kreativ direktör för John Hardy, huvudägare för Marina B.

Definitions:

– Silversmeden: Person som arbetar med att tillverka smycken och andra föremål i silver.
– Juvelerarföretaget: Ett företag som är specialiserat på tillverkning och försäljning av smycken och juveler.
– Oberoende varumärke: Ett varumärke som inte ägs av något större företag eller koncern.
– Triangulära ädelstenar: Ädelstenar i form av trianglar, där kanterna är avrundade.
– Kreativa direktören: Person som är ansvarig för att leda och styra den kreativa processen inom ett företag.

Suggested related links:
https://www.bulgari.com/
https://www.marinab.com/