Den noggrant handdrejade päronträet fångade först hennes uppmärksamhet, nyfiket formade klot och bitar – en rad magikertrick från 1800-talet. Idag pryder de vackra träfigurerna en hylla bredvid det antika kinesiska skrivbordet i smyckesdesignern Emily Satloffs himmelsblå hemmakontor. “Det är anmärkningsvärt att de överlevde som en komplett samling”, säger hon. “Jag har ingen aning om hur man utför tricken, men jag älskar dem.”

Satloff har dock bemästrat sin egen fingerfärdighet – konsten att hitta glädje i föremål som är fyllda av skönhet och mening. Lägenheten på Upper East Side där hon och hennes make uppfostrade sina två vuxna söner, en klassisk förkrigsskönhet med eleganta panelklädda väggar i hypnotiserande färger, är som en David Copperfield-hatt – en källa till oändlig fascination.

Intill magikertricken finns en felfri samling av Tassies (sigill och medaljonger som graverades på 1700-talet av James Tassie, komplett med den ursprungliga boken som indexerar varje graverad) och en skalenlig replika från 1920-talet av världens mest betydelsefulla ädelstenar. Och självklart, antika smyckesset – en passion sedan den födda New Yorkern (“femte generationen, en sällsynt sak!”) var en ung flicka som ofta besökte antikmässor och auktionshus tillsammans med sin mor, en konstnär och samlare av tidig amerikansk möbler och artefakter.

Denna passion ledde slutligen, år 2008, till att Satloff lanserade Larkspur & Hawk, hennes linje med moderna tolkningar av georgianska smycken från 1700-talet, men inte innan hon tillbringade år som kurator för New-York Historical Society. Och även om man kan ta kuratorn ut ur museet kan man inte ta bort nyfikenheten från kuratorn.

Satloffs samling av portugisiska smycken från 1700-talet
“Jag älskar fortfarande forskningen, att upptäcka historien och sammanhanget bakom föremålen. Jag dras särskilt till samlingar av samlingar”, säger Satloff, som nyligen reste till London där hon och hennes make letade upp en samling 1700-talsbotaniska tryck av William Curtis. “Vi spenderade månader på att montera och rama in varje tryck, och han hängde upp dem, jag menar, noggrant. Laser var involverat”, säger hon. “Det är det jag älskar med att leva med dessa föremål. Allt är så personligt.”

Vanliga frågor baserade på huvudämnen och information från artikeln:

1. Vad är Satloffs passion?
Satloffs passion är antika smycken och föremål som är fyllda av skönhet och mening.

2. Vad är Larkspur & Hawk?
Larkspur & Hawk är Satloffs linje med moderna tolkningar av georgianska smycken från 1700-talet.

3. Vad gjorde Satloff innan hon startade sin egen smyckeslinje?
Innan hon startade sin egen smyckeslinje var Satloff kurator för New-York Historical Society.

4. Vad drogs Satloff särskilt till under sin resa till London?
Satloff blev särskilt dragen till en samling 1700-talsbotaniska tryck av William Curtis under hennes resa till London.

5. Vilken roll spelar Satloffs make i hennes passion för föremål?
Satloffs make hjälper henne att hitta och rama in föremål, som i fallet med de botaniska trycken.

Definitioner för vissa nyckelord eller jargong i artikeln:

– Fingerfärdighet: Konsten att vara skicklig med fingrar eller händer, vanligtvis för att utföra finmotoriska uppgifter.
– Georigianska smycken: Smycken som är karakteristiska för den georgianska eran, som varade från 1714 till 1837, och kännetecknades av symmetri, eleganta former och användningen av ädelstenar.
– Kurator: En person som ansvarar för att samla, bevara och ordna föremål eller konstverk i en samling eller ett museum.
– Samlingar av samlingar: En samling av föremål som är i sig själv en samling, till exempel en samling av konstverk eller föremål som alla är relaterade till ett specifikt ämne eller tema.

Föreslagna relaterade länkar till huvuddomänen:

Larkspur & Hawk (Larkspur & Hawk:s officiella webbplats)
New-York Historical Society (New-York Historical Society:s officiella webbplats)

Den noggrant handdrejade päronträet fångade först hennes uppmärksamhet, nyfiket formade klot och bitar – en rad magikertrick från 1800-talet. Idag pryder de vackra träfigurerna en hylla bredvid det antika kinesiska skrivbordet i smyckesdesignern Emily Satloffs himmelsblå hemmakontor. “Det är anmärkningsvärt att de överlevde som en komplett samling”, säger hon. “Jag har ingen aning om hur man utför tricken, men jag älskar dem.”

Satloff har dock bemästrat sin egen fingerfärdighet – konsten att hitta glädje i föremål som är fyllda av skönhet och mening. Lägenheten på Upper East Side där hon och hennes make uppfostrade sina två vuxna söner, en klassisk förkrigsskönhet med eleganta panelklädda väggar i hypnotiserande färger, är som en David Copperfield-hatt – en källa till oändlig fascination.

Intill magikertricken finns en felfri samling av Tassies (sigill och medaljonger som graverades på 1700-talet av James Tassie, komplett med den ursprungliga boken som indexerar varje graverad) och en skalenlig replika från 1920-talet av världens mest betydelsefulla ädelstenar. Och självklart, antika smyckesset – en passion sedan den födda New Yorkern (“femte generationen, en sällsynt sak!”) var en ung flicka som ofta besökte antikmässor och auktionshus tillsammans med sin mor, en konstnär och samlare av tidig amerikansk möbler och artefakter.

Denna passion ledde slutligen, år 2008, till att Satloff lanserade Larkspur & Hawk, hennes linje med moderna tolkningar av georgianska smycken från 1700-talet, men inte innan hon tillbringade år som kurator för New-York Historical Society. Och även om man kan ta kuratorn ut ur museet kan man inte ta bort nyfikenheten från kuratorn.

Satloffs samling av portugisiska smycken från 1700-talet
“Jag älskar fortfarande forskningen, att upptäcka historien och sammanhanget bakom föremålen. Jag dras särskilt till samlingar av samlingar”, säger Satloff, som nyligen reste till London där hon och hennes make letade upp en samling 1700-talsbotaniska tryck av William Curtis. “Vi spenderade månader på att montera och rama in varje tryck, och han hängde upp dem, jag menar, noggrant. Laser var involverat”, säger hon. “Det är det jag älskar med att leva med dessa föremål. Allt är så personligt.”